reklama

Voľby, prach dejín a foto.

Potrebovala som fotky, taká obyčajná vec. Dnes to nie je jednoduché. Akosi totiž zmizli kabínky z podchodov s foto automatmi. Občianske preukazy a pasy sa dnes pružnejšie vybavujú na polícii, kde je priamo zabezpečené fotenie a pasy sú už biometrické, všetko sa spracováva elektronicky. Tak som sa rozhodla navštíviť fotoateliér na Mariánskej ulici a dobre som spravila.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Možno to neviete, ale tento ateliér má bezmála sto rokov. Ešte v starej zástavbe tu bol ateliér. Keď sa urobila nová zástavba - urobil sa nový. Asi to bola dobra adresa - v strede  Starého Mesta. Ateliér založil niekto, zdedil ho jeho syn, a ten o ateliér prišiel pri znárodnení... ateliér ostal a potom nastúpili Komunálne služby mesta Bratislavy. Po 89 roku je ateliér opäť v súkromných rukách... . Kúpil ho spravodlivo pán Sopko, zamestnanec komunálnych služieb. Možno aj preto priestor ostal ateliérom naďalej. Jeden malinký priestor, ktorý sa za celé vari tridsaťročie nezmenil. Teda myslím dispozícia. Dve miestnosti - v jednej skromný pultík, unikátna zbierka zložená z asi päťdesiat starých foťákov, otvorená kabínka so sliepňajúcim svetielkom a diskrétnym závesom a druhá miestnosť vlastný fotografický ateliér.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja si tento priestor veľmi dobre pamätám. Fotky na prvý občiansky preukaz som si dala robiť na tomto mieste a to bolo žiaľ veľmi dávno. Poznáte to - chcete na fotke vyzerať čo najlepšie a tak idete do kabínky, kontrolný pohľad, hrebeň, s pribúdajúcimi rokmi prípadne rúž či pudrenka... . A potom ak sú pred vami iní klienti tak čakáte .

   Hlavný hrdina tohto príbehu bude ale pultík a na ňom sklo. Pod sklom história. More, more fotiek, jedna tvár cez druhú. Ostala som v nemom úžase, ako by sa čas zastavil.  Hneď ako som vošla vstúpil so mnou mladý muž, vážny srandista - tiež túžil po fotkách na víza. Študent a hneď začal: tak pane na nebi, tak ja sem vojdem a hneď tu starší na mňa tento, no dúfam, že bude o chvíľu v prachu dejín (myslel  parlamentného opilca národniara Slotu). Aj ja som sa tam okamžite pozrela a fakt..., fuj. Ale začala som sa ponárať v príbehoch, v informáciách, v čase... . Naľavo sa nachádza známy kontroverzný podnikateľ Kočner, neďaleko bývalý šéf bratislavského podsvetia Čongrády. Hore vpravo sa pekne usmieva Kamila Magálová, tak spred dvadsiatich rokov. A vedľa seba pekne po poriadku generálni prokurátori Hanzel s Trnkom. Pomedzi to sa vystrieda plejáda neviest a ženíchov, neznáme fešandy, fešáci a aj deti. Zhora z kútika pozerá Harabín. Je tam aj náš prvý kozmonaut Bella. A famózny mužný hrdina televíznych pondelkov, či z Tisícročnej včely Kvietik. Na doplnenie je tam aj otec Jarošovej filmovej Tisícročnej včely Jakubisko, a tiež jeho šikovná energická manželka Deana. Prefíkaný Flašík, smerácky Kaliňák tiež. Hneď vedľa kamaráti Mikloš s Kaníkom, kúsok ďalej Dzurinda. Teraz po novom akože aktuálne celebrity na pulze dňa Mokrý sám a sama Mórová. Napravo sa usmieva všeobímajúco Miško Dočolomanský a smutný Vlado Durdík obaja toho času už asi z neba. No a ako inak so sarkastickým výrazom tam nechýba ani Lasica, ale aj šibal Satinský... . Pýtala som sa, Ferko Mikloško sa sľúbil, ale ešte neprišiel i keď býva za rohom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Tak keď na mňa prišiel rad, ani sa mi nechcelo od stolíka odlepiť, napadlo mi aké je to všetko zvláštne. Sú tu tváre minulosti, sú tu tváre prítomnosti. Tak som si potíšku povedala - no niektorí by tu mohli naozaj ostať v prachu dejín bezpečne pod sklom. Tajne dúfajúc verím, že tá naša cesta bude po sobote jasná, že to bude zmena. (slovo smer ani radšej nepoužijem pre istotu)

Bohdana Machajová

Bohdana Machajová

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Komunálna politička Bratislava - Staré Mesto. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu